Svea Rike - ett mästerverk som sent skall glömmas!

Obesvarade ämnen
Föregående ämne | Nästa ämne
[ 1, 2 » ] Forumindex » Övriga spel

Författare

Visa inlägg nyare än:
Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Koka-Kola Veins Spelare
TROPICAL NEEDS
Svara med citat Tor 01 nov, 2007 2:48 #

Svea Rike - ett mästerverk som sent skall glömmas!

Jag satt och hade tråkigt här i min datorhörna, då jag plötsligt fick en ypperlig idé. Låt oss (mig) titta igenom den där högen av gamla spel som legat i flyttlådan sedan januari!

Fynd i stil med Journalist, ett dinousarie-research-spel och NHL 99 gjordes, men mest glad blev jag när mitt gamla älsklingsspel Svea Rike (ettan) dök upp i högen. Direkt installerade jag, och efter lite krångel fick jag igång det i kompitablitetsläge för Windows 95. Det var en sann njutning. Allt var perfekt. Jag byggde upp min traditionella armé (mitt rekord är att ha fått samtliga förläningar utom en i Finland samt över 550 anseendepoäng) bestående av 10 000 hästar, invaderade diverse danska förläningar och gjorde de till mina. Efter ett tag kunde jag avskeda stora delar av hästarmén och ersätta dessa med kanoner, vilket är ett störande säkert segervapen på spelet. Allt såg bra ut, jag tog samtliga förläningar av Danmark, Kejsarstaterna och Ryssland (Polen är med utan att ha några, det är konstigt). Då kommer minispelet Moskoviternas framväxt! Detta minns jag med glädje från min tid som Svea Rike-nörd deluxe, och visst var det kul. Men. När jag skjutit ett gäng moskoviter och därefter blivit dödad återvände jag till riket, och fick meddelandet: "Du har vunnit 800 silver och fått åtta anseendepoäng". Nöjd med detta klickade jag på "OK", ett drag jag direkt fick ångra. Det var nämligen så, att detta fick spelet att stänga ned sig helt bara sådär!!!

Därefter drog jag igång en ny save och försökte spara, men bara ett klick på sparknappen dödade den. Det verkar helt enkelt inte gå att spela! Någon som vet hur detta världsproblem kan lösas? Evigt tacksam i sådana fall.
eligible, not too stupid, intelligible, and cute as cupid;
knowledgable, but not always right - salvagable, and free for the night.

aa1to Retired Mod
Peace, Love & Dill
Svara med citat Tor 01 nov, 2007 9:00 #

Re: Svea Rike - ett mästerverk som sent skall glömmas!

Citat från Koka-Kola Veins:
Därefter drog jag igång en ny save och försökte spara, men bara ett klick på sparknappen dödade den. Det verkar helt enkelt inte gå att spela! Någon som vet hur detta världsproblem kan lösas? Evigt tacksam i sådana fall.
Det är väl ganska uppenbart att det beror på kompabilitetsläget(tror jag), men exakt varför är en svårare fråga. Det kan ha att göra med att spelet försöker spara i en mapp som inte finns på hårddisken, du kan ju kontrollera hur spelet sparar sin skit, och försöka skapa rätt mappträd.

Johan G Spelare
Svara med citat Tor 01 nov, 2007 11:41 #
Ettan fick jag aldrig något grepp om, kom aldrig på hur man byggde olika saker tror jag det var men det gick inte så bra.

Däremot tvåan spelade jag en hel del. Utan dom traditionella fusken klarade jag mig hela tiden ut en gång och då hade jag bara Närke kvar och hade spelet pågått en runda till hade jag förintats antar jag.
Men när man fuskade var det förbannat roligt att lira, i början hade man ju gjort slut på deras armé med sitt artilleri redan innan dom hunnit röra sig. Wink

Trean har jag också spelat en del och det duger.
[...]min sympati flyttas ännu ett steg närmare supportrarna i förhållande mot det svenska fotbollsetablissemanget som pangar in självmål efter självmål som en packad apa. - Marcus Birro

karlsson Spelare
Skellefteå
Svara med citat Tor 01 nov, 2007 12:10 #
Jag har aldrig provat pc-versionen. Men brädspelet är ju en höjdare.

Dörden Spelare
Östergötland
Svara med citat Tor 01 nov, 2007 12:20 #
Svea Rike borde ju å att köra i DOSBox så ta och testa med det.

Genom att ha spelat Svea Rike kunde jag spoila ett Herman L-avsnitt för min klass förra året. Sen efter den inledande filmen blev historian så det analytisk och jobbig och jag hade ingen nytta av mina onödiga kunskaper.

Severin Head Assistant Researcher Sverige
Sthlm
Svara med citat Tor 01 nov, 2007 13:17 #
Svea Rike III fattade jag ingenting av och hade inga större framgångar. Tvåan däremot, det ägde ju. Jag är bäst på att bränna häxor! Neutral

Koka-Kola Veins Spelare
TROPICAL NEEDS
Svara med citat Lör 10 nov, 2007 23:50 #
Jädrans vad underbart!1!1

Kom just hem och drog igång en omgång Svea, som börjat fungera kanon.
http://img215.imageshack.us/img215/6717/sr2bi0.jpg
http://img233.imageshack.us/img233/6779/svea1ph7.jpg

I am dah Svea Rike pwn3r!!! Nästa utmaning är givetvis att ta samtliga förläningar.
eligible, not too stupid, intelligible, and cute as cupid;
knowledgable, but not always right - salvagable, and free for the night.

Necrondiablo Gäst
Svara med citat Sön 11 nov, 2007 11:42 #
Svea Rike 3 är ju galet enkelt. Vann spelet utan minsta motstånd med de lila norrmännen och med de gula. 2:an buggar alltid ur tyvärr Sad

Weah_JR Spelare
Svara med citat Tor 22 nov, 2007 20:09 #
Jag äger också ett Svea Rike och det är rikitgt kul .... tills man har spelat 1-1 och en haöv timme då ryssarna kommer och plöjer ner allt motstånd. Det är inte kul. Har aldrig klarat mig längre än så.

Timedimsidim Gäst
Svara med citat Tor 06 dec, 2007 17:13 #
Tack vare SR fick jag MVG i Historia! Very Happy

Ubereil Spelare
Örebro
Svara med citat Tor 06 dec, 2007 18:56 #
Citat från Timedimsidim:
Tack vare SR fick jag MVG i Historia! Very Happy
Slog du också vad med läraren att om du slog honom i Svea Rike så skulle du få MVG?
Missförstå mig rätt. Låter det jag säger helt åt helvete så är det troligtvis inte det jag menar.

Timedimsidim Gäst
Svara med citat Fre 07 dec, 2007 22:08 #
Njae... men det skulle nog ha funkat Very Happy

Dahlquist Spelare
Svara med citat Ons 06 feb, 2008 15:29 #

Jag har precis börjat spela detta underbara spel igen efter en jävla massa strul. Men det går verkligen ingen vidare för mig. Är det någon som har några tips på vad man bör satsa på? Jag klarar inte av att expandera mitt rike tillräckligt mycket Sad. Något litet tips vore skoj.

Timedimsidim Gäst
Svara med citat Lör 09 feb, 2008 19:13 #

Citat från Dahlquist:
Jag har precis börjat spela detta underbara spel igen efter en jävla massa strul. Men det går verkligen ingen vidare för mig. Är det någon som har några tips på vad man bör satsa på? Jag klarar inte av att expandera mitt rike tillräckligt mycket Sad. Något litet tips vore skoj.
Vem är du? Asså på spelet.

Muffenboy Spelare
Sveriges framsida
Svara med citat Lör 08 mar, 2008 17:44 #
Citat från Johan G:
Ettan fick jag aldrig något grepp om, kom aldrig på hur man byggde olika saker tror jag det var men det gick inte så bra.

Däremot tvåan spelade jag en hel del. Utan dom traditionella fusken klarade jag mig hela tiden ut en gång och då hade jag bara Närke kvar och hade spelet pågått en runda till hade jag förintats antar jag.
Men när man fuskade var det förbannat roligt att lira, i början hade man ju gjort slut på deras armé med sitt artilleri redan innan dom hunnit röra sig. Wink

Trean har jag också spelat en del och det duger.
skojar du eller? 2:an är busigt enkel (iaf om man spelar med en speciell ätt). Visst, när man var 12 år så var det kanske en utmaning, men de tre senaste gångerna jag har kört spelet (med två års mellanrum) så klarade jag det utan problem. Har dock bara lyckats bli den bästa ätten vid ett tillfälle, då de andra på något sätt brukar få 12314234125435345 poäng bara sådär :S

Johan G Spelare
Svara med citat Lör 08 mar, 2008 21:46 #
Citat från Muffenboy:
skojar du eller? 2:an är busigt enkel (iaf om man spelar med en speciell ätt). Visst, när man var 12 år så var det kanske en utmaning, men de tre senaste gångerna jag har kört spelet (med två års mellanrum) så klarade jag det utan problem. Har dock bara lyckats bli den bästa ätten vid ett tillfälle, då de andra på något sätt brukar få 12314234125435345 poäng bara sådär :S
Installerade spelet för några månader sen och då hittade jag en taktik för Vasa-ätten som gjorde mihunbeatable. Dock så tyckte jag det blev tråkigt när man var riktigt stor och hade typ fem fighter varje runda. Är ju hur segt krigsläge som helst och jag gillar inte att simulera. Men det var roligt i början iaf. Wink
[...]min sympati flyttas ännu ett steg närmare supportrarna i förhållande mot det svenska fotbollsetablissemanget som pangar in självmål efter självmål som en packad apa. - Marcus Birro

Timedimsidim Gäst
Svara med citat Lör 08 mar, 2008 23:02 #
Ettan och tvåan glider man igenom med fusk. Trean är enkel i sig. Nåja. Jag får läsa readmen för att spaka igång spelet igen.

Muffenboy Spelare
Sveriges framsida
Svara med citat Mån 10 mar, 2008 0:49 #
Citat från Timedimsidim:
Ettan och tvåan glider man igenom med fusk. Trean är enkel i sig. Nåja. Jag får läsa readmen för att spaka igång spelet igen.
Haha! Säg något man inte glider igenom med fusk Wink Minns när jag var 10 och lirade Age of empires och körde med fuskenheter och bygga snabbt osv. Roligt då? Jupp. Roligt nu? Nepp.

Summan av kardemumman: fusk är tråkigt

Känns tvek att få igång SVII på Vista va?  Sad

Timedimsidim Gäst
Svara med citat Mån 10 mar, 2008 15:37 #
Nja... testa att starta spelet i annat format. Körde mitt första dataspel för nån vecka sen.

E: Spelet buggade iofs ihop efter bara nån minut.

THampus Spelare
Svara med citat Lör 26 apr, 2008 11:42 #

Hejsan

Hejsan Smile  Jag har ett litet problem... Jag spelade svea rike för många många år sedan... och nu tänkte jag installera de igen och roa mig.. Men när jag väll installerat det och är inne och spelar så kommer jag inte ihåg ett skit.. Jag kan inte lista ut hur jag erövrar fiendens territorium.. Jag skulle verkilgen uppskatta ifall någon kunde hjälpa en vilsen Svea rikare..

[ 1, 2 » ] Forumindex » Övriga spel

Hoppa till:
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet